piątek, 28 lutego 2014

Pomnik hallerczyków

Pomnik hallerczyków nazywany również Pomnikiem  Czynu Zbrojnego Polonii Amerykańskiej ... albo odwrotnie ;)

Upamiętnia żołnierzy, którzy przybyli do Europy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, Polonii Amerykańskiej, którzy wzięli udział w odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1920 roku.
 
 
Haller też ma pomnik. Pokazywałem go tutaj, w  ramach odwiedzin pola bitewnego w Ossowie.
Niebieska armia, niebieski pomnik ... Wzbudzał pewne kontrowersje, kiedy go tu stawiali. Podobno takie kolorki są popularne w Stanach, u nas,  wówczas, jeszcze nie były.

Ale chyba się wszyscy przyzwyczaili. 

Acha, daty: 14 sierpnia 1998 odsłonięcie, rzeźba jest autorstwa Andrzeja Pytyńskiego, pomnik - Baltazara Brukalskiego, syna Barbary i Stanisława Baltazara Brukalskich.

W sumie to nie wiedziałem o tym, a ostatnio trochę się nimi interesowałem. Oboje byli profesorami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej - pani Barbara była pierwszą kobietą, która uzyskała nominację profesorską tej warszawskiej uczelni, oboje mocno związani z Żoliborzem, a zwłaszcza z pobliskim Żoliborzem Urzędniczym i WSM-em.

Jeszcze widok w nocy. 
 
 
 Nocą trochę tło znika, więc nawet lepiej się prezentuje, za to nie widać kolorów. Szkoda.

4 komentarze:

  1. Nie, nie wszyscy się przyzwyczaili.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, nie wszyscy. Ja się tak nie przyzwyczaiłem, że na żywo to go jeszcze nie widziałem ;)

      Usuń
    2. Też pierwsze, co sobie pomyślałem, to właśnie, że "np. ja się nie przyzwyczaiłem", a widywałem ten pomnik regularnie i miałem czas.

      Usuń
  2. Źle się wyraziłem ...:/

    Spowszedniał :)

    OdpowiedzUsuń