czwartek, 1 marca 2012

Twierdza Modlin. Brama Dąbrowskiego.

W 1837 roku, w celu łatwego wydostania się wielotysięcznej załogi z koszar wybudowano dwie bramy.

Do obydwu prowadził drewniany most, położony na kamiennych filarach.

O ile filary mostu prowadzące do Bramy Poniatowskiego zostały rozebrane (aby umożliwić dojazd samochodów do piekarni fortecznej), o tyle filary prowadzące do drugiej bramy: Bramy Dąbrowskiego, zachowały się do dziś.


Most prowadzony był łukiem, ponad suchą, forteczną fosą, co było podyktowane względami obrony przed skutkami ognia artyleryjskiego przeciwnika.

W ogóle, jeżeli będziecie w twierdzy, zwróćcie uwagę na fakt, że tutaj przemieszczanie się  w kierunku koszar nigdy nie jest na wprost.
Zawsze, po minięciu którejś z bram, następuje odcinek drogi prowadzący pod okiem jakiegoś rawelinu, umocnień czy okien koszar.


Jak widać, zewnętrzny próg bramy  znajdował się wysoko nad rowem fortecznym, na skraju stoku wałów.
Widok od strony koszar pokażę przy okazji kolejnego spaceru, ponieważ, jak się zorientowałem, pojawiła się ostatnio możliwość zejścia przez pomieszczenia bramy od strony koszar.

Nie miałem jak tego poprzednio sprawdzić, ale wszystko wskazuje na to, że wchodząc na górze wyjdziemy tutaj:


Wiosną znów wszystko zarośnie i nie będzie już takie widoczne, a więc warto wybrać się w to miejsce teraz, kiedy nie ma jeszcze liści na krzewach.

Dojście jest całkiem wygodne, drogą wzdłuż poprzednio opisanych umocnień.

Zresztą ta samą droga wracam, w kierunku kolejnej, ciekawej, bramy.


Więcej zdjęć

9 komentarzy:

  1. Bardzomisię fota z perspektywą filarową.

    OdpowiedzUsuń
  2. racja. aż się chce odwiedzić wreszcie i zwiedzić twierdzę ;-)
    natomiast czy filary są kamienne, czy ceglane - spory naukowców całego świata trwają do dziś.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcze, może w środku są kamienne :D

    Na pewno ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fakt, perspektywa jak z Hitchcock'owskiego Vertigo...

    OdpowiedzUsuń
  5. Te filary to jedno z bardziej magicznych miejsc twierdzy, to miejsce koniecznie trzeba odzwiedzić o różnych porach roku :-)

    A w tunelach pod bramą jak fajnie ;-D
    http://www.opencaching.pl/images/uploads/E644F801-F57F-A7B4-9E7D-F00C0B92EF19.jpg
    http://www.opencaching.pl/images/uploads/59FCCDD2-1762-173D-77BE-3240B663A1D6.jpg

    OdpowiedzUsuń
  6. A dziękuje, chyba jednak te, co widziałem, wyglądały bardziej cywilizowanie i schody miały w sobie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja muszę w tym roku zrobić do Twierdzy Modlin chociaż jeden kurs, bo mam jeszcze kilka obiektów do zobaczenia i sfocenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. O ile dobrze pamiętam, to tutaj z tych schodków to niewiele zostało ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. @Robert: Tylko w tym roku byłem już ze cztery razy :)

    @meteor2017: w zeszłym roku, jakoś jesienią, w czasie jednego ze spacerów odkryłem w Bramie Dąbrowskiego świeżą dziurę w ścianie.
    Okazało się, że dalej są schodki ... No, pozostałości.

    Nie miałem jak zejść, bo nie byłem przygotowany, ale przypuszczam, że dotarłbym do filarów mostu.

    Dziura:
    http://i2.fmix.pl/fmi1156/14edee1c000d60d74f50b69a

    Schody:
    http://i2.fmix.pl/fmi1905/b59509ad001851dd4f50b68a

    W tym roku poruszam się bardziej zewnętrznym pasmem umocnień, bo wewnętrzne złaziłem już kilka razy. W planach mam umocnienia pierścienia fortów zewnętrznych ... będzie na kilka lat :D

    OdpowiedzUsuń