czwartek, 24 listopada 2011

Cmentarz ewangelicki Dąbrowa

Obok tego miejsca wielokrotnie przejeżdżałem, ale nigdy nie przyszło mi do głowy zajrzeć za ponury, betonowy płot.

Tym razem - zajrzałem ...


Poprzedni cmentarz, swego czasu, położony był w środku wsi, natomiast ten, niegdyś, znajdował sie na skraju gruntów należących do miejscowych ewangelików.


Co ciekawe chowani tu byli zarówno mieszkańcy Łomianek Górnych, jak i Dąbrowy, na terenie której, dziś, cmentarzyk się znajduje. 


Lata powojenne nie były dla nekropolii łaskawe. Przez 50 lat dewastowany, dopiero niedawno doczekał się solidnego, betonowego, ogrodzenia i uporządkowania terenu.  


Podobno, trochę bliżej dzisiejszego centrum Łomianek, swego czasu, stała dodatkowo drewniana, nieistniejąca dziś, kaplica. 


Czas, pomału, zaciera i napisy na płytach i tabliczkach i ślady po mogiłach. 
Kawałek historii miejsca, w którym przyszło mi żyć i wypadałoby oś tam zachować dla potomnych.



4 komentarze:

  1. W Dąbrowie powiadasz. No tu na pewno nie byłam, trzeba zapamiętać lokalizację. Podałbyś ulicę, albo trasę którą najłatwiej trafić? Ten płot to chyba co drugie gospodarstwo w tej okolicy ma :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szpitalna róg Zachodniej.
    To jest na Dąbrowie, od strony Kampinosu.

    W tej okolicy, akurat, to na jakość płotów nie narzekają to ten betonowy rzuca się w oczy :D

    http://tnij.org/ocq6

    OdpowiedzUsuń
  3. Ze zdjęć wynika, że nie tylko Tobie nie przychodzi często do głowy, by tam zaglądać... niestety.

    OdpowiedzUsuń
  4. No, postępem jest to, że cmentarz jest ogrodzony i uporządkowany.

    Szczerze mówiąc, to po tej akcji z płytami nagrobnymi, które znalazłem nad Wisłą swego czasu, to najmniej mnie dziwi pewna niechęć miejscowej ludności na przykład - ostatnio miałem przyjemne spotkanie nad zagubioną w lesie mogiłką, z panem, który wspominał, jak widział ciężarówki z Polakami, których Niemcy przywozili tu na rozstrzelanie - a bardziej dziwi mnie niechęć, nie wiem, kościoła ewangelickiego? władz tegoż? do zajęcia się tego typu miejscami.

    Pokażę dla porównania forteczny cmentarz prawosławny, który niedawno zlokalizowałem.

    OdpowiedzUsuń