piątek, 27 maja 2011

Łomna - kosciół

W trakcie robienia tych zdjęć dopadł mnie proboszcz. Sympatyczny skądinąd facet, ale, po pierwsze, zarzucił mi brak zgody na robienie fotek (okazało się, że mieli tu ostatnio jakiegoś chama, co dzieciom zdjęcia robił), po drugie próbował mnie wprowadzić w błąd co do wieku kościoła.
Historia tutejszej parafii zaczyna się w 1425 roku,  kiedy to też wybudowano pierwszy kościół. Pierwszym Proboszczem Parafii Św. Mikołaja Biskupa w Łomnej został Ks. Andrzej – Opat Czerwiński ze Zgromadzenia Kanoników Regularnych Lateraneńskich.
Obecna, murowana świątynia, wg projektu znanego włoskiego architekta Henryka Marconiego, powstała jako trzecia w kolejności w 1874 roku, staraniem  Ks. Józef Sobolewski.
Nie wiem jakim zbiegiem okoliczności, ale w tym samym, mniej więcej czasie, proboszczem sąsiedzkiej parafii Kiełpin, był:
Wymieniony przez proboszcza, jako rok budowy  kościoła, 1929, wynika z faktu, że w 1915 roku, w wyniku ostrzału artyleryjskiego, kościół został poważnie uszkodzony, niemal zniszczony, a więc fakt jego rekonstrukcji przyjmuje się czasami, jako fakt budowy nowego koscioła.
W sumie nawet, jakby co, to 90 lat tez nie w kij dmuchał.
Zdarzało mi się widywać w wielu miejscach zabytki z opisem: "Zabytkowy kościół: XX wiek", więc ten możemy potraktować podobnie.
Przed kościołem stoi drewniana kapliczka, przypominająca o dawnych właścicielach tych włości.
Czas odwiedzić jeszcze jedno miejsce przypominające o dawnej świetności tej wsi.
Ale to już w kolejnym odcinku ...

3 komentarze:

  1. Ksiądz zapewne uważa się za właściciela kościoła, stąd nerwowa reakcja...

    OdpowiedzUsuń
  2. A spytał się, co proboszcz zamierza zrobić z zabytkiem na tyłach kościoła czyli kaplicą z grobowcem? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wtedy jeszcze nie wiedziałem o kapliczce :D

    A czy za właściciela? Raczej nie. Byłem tam ostatnio kilka razy i odniosłem wrażenie, że atmosfera jest tam bardzo miła.
    W każdym razie nie porównywalnie milsza, niż w Łomiankach :D

    OdpowiedzUsuń